Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Amsterdam Amstel

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Amsterdam Amstel die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Sjoerd Eeftens (5 mrt 2009)
Amsterdam Amstel kreeg in 1939 bij de aanleg een elektrische beveiliging bediend door post T, midden op het perron tussen de sporen 3 en 4. Dat was en is het westelijke perron, maar eigenlijk is dat het middenperron. De sporen 5 en 6 en het echte westelijke perron zijn namelijk nooit aangelegd. Je kan het nu nog zien aan het feit dat het huidige westelijke perron veel breder is dan het oostelijke. Nog altijd is er ruimte aan de westzijde gereserveerd maar het huidige gebruik maakt de aanleg onnodig. In 1975 ging de elektrische beveiliging met het eenrijïg stelknoptoestel buiten dienst en kwam er NX-CVL, waarbij Amstel een halte aan de vrije baan werd.
reactie webmaster: he wat grappig, nooit geweten dat het groter bedoeld was. het zou dus 6 treinsporen krijgen! nu zijn het er maar twee en dat lijkt mij eigenlijk ook wel genoeg toch?

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina